Miért érdemes megismerkedni a webanalitikával?
  • info@sarkadiseo.hu
  • 06 (70) 940-2856
  • Hétfő - Péntek | 08:00 - 17:00
  • Keresőoptimalizálás (SEO) újra töltve 2024, mert bármi történjen mindig mindenki a Google-ban keres!

Miért érdemes megismerkedni a webanalitikával?

A webanalitika napról napra fejlődik, és egyre több információt szolgáltat. Az adattengerben történő eligazodás egyre inkább művészi feladat. De miről is van itt pontosan szó?

Mi a webanalitika?

Webanalitika alatt az a weben összegyűlt adatok komplex elemzését értjük. Komplex elemzést, mivel mára a módszerek jóval több információt szolgáltatnak, mint egy weboldal látogatottsági mutatói. A webanalitikával ismerkedőket sokszor elrettentő adatmennyiség azonban kezelhető. Talán nem a legegyszerűbb elsajátítani ezt a területet, de valóban mindenképpen hasznos megismerkedni az alapjaival. Miért kell foglakozni a webanalitikával? Mert mindenki foglalkozik vele valamilyen szinten. Napjainkban az elemzések sokszor ott vannak a szemünk előtt, hiszen a közösségi hálózatokon megjelenő tartalmak megosztásai és a rá adott visszajelzések alapján is levonhatunk következtetéseket. Persze körültekintően kell azonban ezekkel az adatokkal bánni, hiszen viszonylag könnyen manipulálhatóak ezek a nyilvános mutatók. Éppen ezért ha érvényesülni szeretnénk, az internetet kicsit jobban el kell mélyednünk a témában. Az elemzésekhez jóval több eszköz áll a rendelkezésünkre, mint gondolnánk.

Webanalitikai eszközök

A legismertebb és legnépszerűbb webanalitikai eszköz a Google Analytics. Az Analytics a gyakorlatban egy weboldalba építhető kód segítségével gyűjti a legkülönbözőbb adatokat a weboldalról és annak látogatóiról. A Google Analytics nem az egyetlen megoldás az ilyen jellegű elemzésekhez, de messzemenően az egyik leghasznosabbról beszélhetünk. A látogatók viselkedésének elemzésére bevált módszer a hőtérképes elemzés, mely arról ad visszajelzést, hogy a weboldal mely részei népszerűek a látogatók körében. Ilyenkor vizuálisan is visszajelzést kapunk arról, hogy a weboldal mely részén történik a legtöbb kattintás, vagy arról milyen hosszú tartalmakat érdemes készítenünk. Léteznek a hőtérképes elemzésnek kifinomultabb formái is, például amikor a szemmozgás alapján készülnek a hőtérképek. Ez a módszer azonban hagyományos körülmények között nem kivitelezhető. A webanalitikai elemzés során, a látogatók elismerésének kitűnő eszköze a közösségi hálózatok által szolgáltatott adatok. Egy Facebook oldal könnyen áttekinthető adatokat szolgáltat arról, milyen népszerűek is a tartalmaink a hús-vér emberek között.

A webanalitika nehézsége

Talán a legnehezebb az elemzések során az adatok értelmezése. Láthatjuk, hogy rengeteg eszköz között választhatunk, azonban ezek működését valamennyire meg is kell ismerni. Ha nem ismerjük az alapelveket könnyen tévesen vonhatjuk le a következtetéseket. Tipikus példája ennek a Google Analytics-ben lekérdezhető oldalletöltések száma, mely általában jóval nagyobb és szebben mutató érték, mint az egyedi látogatókra vonatkozó kimutatás.

Mi az adatok haszna?

A webanalitikákban felhasznált adatokat sokféleképpen felhasználhatjuk, gyakorlatilag csak a kreativitás szabhat határt. Az adatok felhasználásának sokszínűségére azonban álljon itt néhány gyakorlatban is megvalósítható példa.

Ügyfelek

Mivel egyre többen interneteznek a Gmail, Youtube stb, fiókjukba bejelentkezve, így a Google rengeteg információt képes feldolgozni, akár a látogató személyét és szokásait illetően is. Természetesen egy Google Analytics elemzés során ezekhez az adatokhoz csak részben férhetünk hozzá, és semmilyen esetben sem tudunk az adatok által a látogató személyazonosságára vonatkozó adatokat leszűrni, azonban ez is bőven elegendő ahhoz, hogy meghatározzuk a weboldal iránt érdeklődők körét. Ezeket az adatokat felhasználhatjuk úgynevezett ügyfélkarakterek (persona) kidolgozására is, amivel tovább növelhetjük a weboldal konverzióit. Az adatok felhasználása értékes alapja lehet egy hirdetési kampánynak is.


Igények

A webanalitika segítségével feltérképezhetjük a célpiacunk olyan igényeit is, melyre külön nem gondoltunk. A keresési kifejezések és a látogatottsági adatok kombinálásával sok a weboldal céljaihoz kapcsolódó igény felismerhető. Például: Tegyük fel hogy egy adott weboldal viszonylag sok látogatót szerez a Google keresőjéből. A beérkező látogatók viselkedéséből sok dologra következtethetünk. Ha egy adott kulcsszóra például sokan érkeznek az oldalra, de a beérkezési oldalon viszonylag kevés időt töltenek, és jellemzően ugyanoda lépnek tovább, akkor szinte biztosak lehetünk benne, hogy nem a megfelelő tartalomhoz érkeznek.
Oldalfelépítés
Kitűnően alkalmazható, sőt fontos is a webanalitika alapján a Landing Page optimalizálása. A formai követelményeknek megfelelő konverziónövelő oldalak ugyanis nem ugyanolyan módon működnek különféle területeken. Ilyenkor egy hőtérképes elemzés lehet a leghasznosabb számunkra. A hőtérképek alapján ugyanis egyértelműen meghatározhatjuk, mely részek keltenek feltűnést, illetve következtethetünk arra is, hogy hová érdemes tenni egy Call-To-Action-t.
Keresőoptimalizálás
A weboldalak optimalizálása során szintén kitüntetett szerepe van az analitikának, hiszen ennek segítségével meghatározhatóak azok a területek, melyek jobb eredményeket képesek hozni, és az ügyfelek típusai, akik bizonyára ezen a területen próbálnak érvényesülni.
Mi a webanalitika jövője?
Az online felületeken elérhető adatok száma folyamatosan növekszik, a mobiloknak köszönhető gyorsaság miatt a növekedés egyre intenzívebb. Mélyreható elemzések nélkül ma sem könnyű talpon maradni, azonban ez egyre nehezebb lesz ahogy telik az idő, így mindenképpen meg kell ismernie a fogalmat mindenkinek. google algoritmus