Első lépések a keresőoptimalizálásban (SEO).

Az "ős" alapok, első lépések a keresőoptimalizálásban

Start

Ezeket a lépéseket nagyon sok fél képpen el lehet végezni és ezért létezik rengeteg vélemény és megoldás a keresőoptimalizálásban. Ami viszont nincs az egy tényleges álláspont vagy megoldás.

Mielőtt a lépések részletezésére térnénk, ki ismerkedjünk meg egy kicsit a google történetével. A mai, széles körben elterjedt internetes keresőmotorok az 1990-es évek elején kezdődő elektronikus információáradat következtében alakultak ki. Az internet kialakulásának első éveiben az összes elérhető webes tartalom a CERN által 1989-ben létrehozott – legelső – weboldalon került listázásra. Ekkor a világháló segítségével elérhető információk halmaza nem igényelt különösebb rendszerezést, így néhány évig nem volt szükség a fejlettebb keresési eljárások megalkotására. Az első internetes keresőmotor az Archie 1990-ben jelent meg, mivel ekkorra az online tartalmak száma – a WWW, a hipertext protokoll, valamint a grafikus böngészők és a telefonvonalas internetkapcsolat elterjedése miatt – jelentősen megnőtt, így a web szerverek listája kezelhetetlen méreteket öltött. A következő években sűrűn követték egymást az újabb és finomabb keresést biztosító keresőmotorok, melyek közül napjainkra a Google, a Yahoo, az Ask és a Microsoft keresője vált a legelterjedtebbé a kifinomult és releváns találati listák kialakításának köszönhetően.

Egy weboldal elemzése seo szempontból:

Egy weboldal elemzésénél először mindig a google első oldalán lévő weboldalakat veszik figyelembe a szakemberek. Minden szegmensnél más és más a verseny illetve a használt technikák. Elmondható, hogyha az első oldalon felfedezhető legalább 4 oldalnál hasonló technika, akkor azt kell alkalmazni. Az ilyen elemzések részletes folyamatát a keresőoptimalizáló cégek illetve magánvállalkozók nem osztják meg az ügyféllel mivel üzleti titok. Jelen esetben ezen az oldalon sem lesz teljesen részletesen bemutatva a lépési szakaszok csak felületes tájékoztatás képpen.

A google folyamatosan próbálja megnehezíteni az elemzést, hogy ne a szakember, hanem ő manipulálja a találati listát. Számos úgymond “kakukktojás” megtalálható a találati listákon. Ezek azért találhatók meg ott, hogy ne lehessen 100%-os elemzést végezni.

Néhány fontos tényező amit érdemes figyelembe venni egy elemzés során:
  • A domain kora
  • Belső linkek / aloldalak száma
  • Oldalakon található tartalom / relevancia
  • Kifelé mutató linkek
  • Belső link struktúra
  • DA érték
  • Google bizalmi index
  • Strukturált adatok
Számos ingyenes illetve fizetős elemző oldal létezik ezekre az elemzésekre, amiket nagy elővigyázatosággal kell használni. Nem mindig képesek ezek a robotok feltérképezni a weboldalunkat technikai problémák miatt ezért mindenképpen a manuális elemzés amire szükségünk van mindig esetben.

Minden weboldalnak szüksége van egy elemzésre, ami kimutatja a hibákat a weboldalon (a google szemében). Az alapokat a google a legelső úgymond “alapkő” letételnél kialakította, de folyamatosan változtatja a trendeknek megfelelően. A keresőben a találati listán, ha megfigyeljük, akkor 2 dologra van minden féle képpen szükség. Az egyik a weboldal title vagyis a cím illetve a másik a description a weboldal leírása meta adatra. Ezeket minden oldalon egyesével érdemes megadni és relevánsan az aktuális oldalnak a tömörített leírását kell tartalmaznia. Jelenleg 2018-ban a title 170 karakter illetve a desc 300 karakter maximum hosszú lehet. Amikor az interneten valamit keresünk akkor a találati listára érkezve ezek közül a szövegek közül választjuk ki hogy melyik weboldalt nyitjuk meg. Érdemes figyelemfelkeltő és a keresésnek releváns szövegeket megadni, hogy ránk kattintsanak.

Példa képpen a title és a description kialakításának bemutatása:

Egy kerékpár eladással foglalkozó webáruház fő oldalánál így lenne a legmegfelelőbb a meta adatok kitöltése:

Title: Kerékpár webáruház folyamatos akciókkal azonnal. Biciklit mindenkinek. (170 karakter)
Description: Folyamatosan frissülő kerékpár webáruházunkban megtalálhatja magának vagy akár ajándékba a családnak a legmegfelelőbb biciklit. Akcióinkról e-mailben, a weboldalon és az üzletünkben személyesen is tájékozódhat. Tömegközlekedés helyett kerékpár mert egészséges és olcsó.. (300 karakter)

Mint ahogy látható a címben és a leírásban is szerepelnek a fő kulcs szavaink a kerékpár webáruház, így a látogató egyből láthatja, hogy mit fog találni ha a weboldalunkra kattint.

Még a weboldal készítése közben egy keresőoptimalizáló szakembert érdemes felkérni:

Abban az esetben, ha még nincs kész a weboldala a legjobb, ha azonnal gondol a keresőoptimalizálásra. Ez azért is jó, mert nem lesznek alapból hibák a weboldalon és így sokkal gyorsabban el lehet jutni az áhított célhoz. Rengeteg beállítási lehetőséget lehet készíteni egy weboldalon és ha ezt utólag kell kivitelezni akkor lehet, hogy tovább fog tartani a módosítás mint a magát a weboldalt elkészíteni.
Pár alap beállítás amire mindenképp szükség van egy weboldalnál ha labdába akar rúgni:
  1. Mobil nézet kialakítás
  2. Betöltési idő csökkentés
  3. Keresőbarát URL
  4. Karakter kódolás beállítása
  5. Meta adatok beállítása
  6. Belső link struktúra
  7. Szövegek duplikálásának elkerülése
  8. Képek nevének megadása
  9. Kulcsszó kutatás és erre elkészített tartalom kialakítás
  10. Kulcsszósűrűség beállítása
Új technikák a keresőoptimalizálás során (ha van ilyen):
Gondoljuk bele abba, hogy egy weboldal kialakítása hány féle képpen alakítható. Folyamatosan fejlődő programozási nyelvek és az újjakról nem is beszélve annyi lehetőséget tárnak elénk, mint az égen a csillag. Ebből adódóan az új technikák számát megbecsülni sem lehet. Az algoritmusok amik bizonyos időközönként futnak illetve 2018-ban már mesterséges intelligencia irányítja ezeket, ami az új technikákat (fekete kalapos) próbálja kordában tartani. Valljuk be, hogy nincs könnyű dolguk a google mérnökeinek. Sok feketekalapos technika létezik amikkel gyorsabban lehet eredményt elérni de semmi értelme ha csak rövid ideig tart hála az algoritmusoknak. Pl pár éve a html nyelv tovább fejlődött az 5-ös verzióra és ezt a google figyelembe veszi és az új technológiákat és előnyben részesíti őket.
Linképítés 2018-ban:
Ez az a téma ami örökös vita tárgya a szakemberek körében. Pontosabban az, hogy fontos e és hogyan kell alkalmazni.

Fontos?: Gondoljunk csak bele, hogy van egy weboldal, amit tegyük fel 200 szempont szerint rangsorol. Ezeket a szempontokat figyelembe véve és ha nem vesszük bele a linképítést akkor nagyon nehéz dolga lenne az algoritmusoknak. Tegyük fel hogy van 2 weboldal ami tökéletesen ugyan az csak más szövegezése van, a linkek figyelem kívül hagyásával nem lehetne rangsorolni az oldalakat.

Hogyan kellene csinálni?: Erre a kérdésre a választ senki sem tudja megmondani. Van ahol az első oldalakra mutató linkek teljesen katalógus linkek, de van, hogy csak természetes linkek mutatnak az oldalakra. Az egyik szegmensnél alkalmazható a katalógus linképítés a másiknál nem a harmadiknál pedig vegyesen. Sajnos ezeket csak tapasztalat útján lehet elsajátítani, hogy melyik a jó módszer.

Mi is az a természetes link?: 2018-ban már szinte semmi sem számít természetesnek. Míg régen ezt úgy definiálták, hogy a természetes link az olyan amit egy idegen ember kitesz más weboldalra ráhatás nélkül. Magyarul: látok egy számomra jó weboldalt és én arról elkezdek beszélni fórumokon, blogokba, szociális oldalakon és megosztom a linkjét (ha van saját weboldalam akkor ott is). Ugyan a mai világban ki csinál ilyet? Senki.

Pr cikk építés: Nagy divatja volt / van már 1 évtizede ennek a technikának. Ennek a lényege egy másik weboldalon egy külön oldalon egy oldalnyi tartalom és egy ránk mutató link. A kérdés csupán az, hogy mennyire értékes és mennyire hathat természetesnek, egy vízvezeték szerelő oldalon, egy rúzsról szóló cikk egy linkkel?

Az elemzéssel / lépésekkel / lnképítéssel kapcsolatban még oldalakat lehetne írni de mivel ez az oldal nem szakembereknek készült hanem a hétköznapi emberek tájékoztatására a keresőoptimalizálással kapcsolatban, ezért részletekben a továbbiakban nem bocsátkozom.

Laikusként, ha úgy érzi, hogy a segítségemre lenne szüksége nyugodtan keressen fel teljesen ingyenesen nyújtok tanácsot a weboldalával kapcsolatban.
google algoritmus