
Ezeket a lépéseket nagyon sok fél képpen el lehet végezni és ezért létezik rengeteg vélemény és megoldás a keresőoptimalizálásban. Ami viszont nincs az egy tényleges álláspont vagy megoldás.
Mielőtt a lépések részletezésére térnénk, ki ismerkedjünk meg egy kicsit a google történetével. A mai, széles körben elterjedt internetes keresőmotorok az 1990-es évek elején kezdődő elektronikus információáradat következtében alakultak ki. Az internet kialakulásának első éveiben az összes elérhető webes tartalom a CERN által 1989-ben létrehozott – legelső – weboldalon került listázásra. Ekkor a világháló segítségével elérhető információk halmaza nem igényelt különösebb rendszerezést, így néhány évig nem volt szükség a fejlettebb keresési eljárások megalkotására. Az első internetes keresőmotor az Archie 1990-ben jelent meg, mivel ekkorra az online tartalmak száma – a WWW, a hipertext protokoll, valamint a grafikus böngészők és a telefonvonalas internetkapcsolat elterjedése miatt – jelentősen megnőtt, így a web szerverek listája kezelhetetlen méreteket öltött. A következő években sűrűn követték egymást az újabb és finomabb keresést biztosító keresőmotorok, melyek közül napjainkra a Google, a Yahoo, az Ask és a Microsoft keresője vált a legelterjedtebbé a kifinomult és releváns találati listák kialakításának köszönhetően.
Egy weboldal elemzése seo szempontból:
Egy weboldal elemzésénél először mindig a google első oldalán lévő weboldalakat veszik figyelembe a szakemberek. Minden szegmensnél más és más a verseny illetve a használt technikák. Elmondható, hogyha az első oldalon felfedezhető legalább 4 oldalnál hasonló technika, akkor azt kell alkalmazni. Az ilyen elemzések részletes folyamatát a keresőoptimalizáló cégek illetve magánvállalkozók nem osztják meg az ügyféllel mivel üzleti titok. Jelen esetben ezen az oldalon sem lesz teljesen részletesen bemutatva a lépési szakaszok csak felületes tájékoztatás képpen.A google folyamatosan próbálja megnehezíteni az elemzést, hogy ne a szakember, hanem ő manipulálja a találati listát. Számos úgymond “kakukktojás” megtalálható a találati listákon. Ezek azért találhatók meg ott, hogy ne lehessen 100%-os elemzést végezni.
Néhány fontos tényező amit érdemes figyelembe venni egy elemzés során:
- A domain kora
- Belső linkek / aloldalak száma
- Oldalakon található tartalom / relevancia
- Kifelé mutató linkek
- Belső link struktúra
- DA érték
- Google bizalmi index
- Strukturált adatok
Minden weboldalnak szüksége van egy elemzésre, ami kimutatja a hibákat a weboldalon (a google szemében). Az alapokat a google a legelső úgymond “alapkő” letételnél kialakította, de folyamatosan változtatja a trendeknek megfelelően. A keresőben a találati listán, ha megfigyeljük, akkor 2 dologra van minden féle képpen szükség. Az egyik a weboldal title vagyis a cím illetve a másik a description a weboldal leírása meta adatra. Ezeket minden oldalon egyesével érdemes megadni és relevánsan az aktuális oldalnak a tömörített leírását kell tartalmaznia. Jelenleg 2019-ben a title 170 karakter illetve a desc 300 karakter maximum hosszú lehet. Amikor az interneten valamit keresünk akkor a találati listára érkezve ezek közül a szövegek közül választjuk ki hogy melyik weboldalt nyitjuk meg. Érdemes figyelemfelkeltő és a keresésnek releváns szövegeket megadni, hogy ránk kattintsanak.
Példa képpen a title és a description kialakításának bemutatása:
Egy kerékpár eladással foglalkozó webáruház fő oldalánál így lenne a legmegfelelőbb a meta adatok kitöltése:Title: Kerékpár webáruház folyamatos akciókkal azonnal. Biciklit mindenkinek. (170 karakter)
Description: Folyamatosan frissülő kerékpár webáruházunkban megtalálhatja magának vagy akár ajándékba a családnak a legmegfelelőbb biciklit. Akcióinkról e-mailben, a weboldalon és az üzletünkben személyesen is tájékozódhat. Tömegközlekedés helyett kerékpár mert egészséges és olcsó.. (300 karakter)
Mint ahogy látható a címben és a leírásban is szerepelnek a fő kulcs szavaink a kerékpár webáruház, így a látogató egyből láthatja, hogy mit fog találni ha a weboldalunkra kattint.
Még a weboldal készítése közben egy keresőoptimalizáló szakembert érdemes felkérni:
Abban az esetben, ha még nincs kész a weboldala a legjobb, ha azonnal gondol a keresőoptimalizálásra. Ez azért is jó, mert nem lesznek alapból hibák a weboldalon és így sokkal gyorsabban el lehet jutni az áhított célhoz. Rengeteg beállítási lehetőséget lehet készíteni egy weboldalon és ha ezt utólag kell kivitelezni akkor lehet, hogy tovább fog tartani a módosítás mint a magát a weboldalt elkészíteni.Pár alap beállítás amire mindenképp szükség van egy weboldalnál ha labdába akar rúgni:
- Mobil nézet kialakítás
- Betöltési idő csökkentés
- Keresőbarát URL
- Karakter kódolás beállítása
- Meta adatok beállítása
- Belső link struktúra
- Szövegek duplikálásának elkerülése
- Képek nevének megadása
- Kulcsszó kutatás és erre elkészített tartalom kialakítás
- Kulcsszósűrűség beállítása
Új technikák a keresőoptimalizálás során (ha van ilyen):
Gondoljuk bele abba, hogy egy weboldal kialakítása hány féle képpen alakítható. Folyamatosan fejlődő programozási nyelvek és az újjakról nem is beszélve annyi lehetőséget tárnak elénk, mint az égen a csillag. Ebből adódóan az új technikák számát megbecsülni sem lehet. Az algoritmusok amik bizonyos időközönként futnak illetve 2019-ben már mesterséges intelligencia irányítja ezeket, ami az új technikákat (fekete kalapos) próbálja kordában tartani. Valljuk be, hogy nincs könnyű dolguk a google mérnökeinek. Sok feketekalapos technika létezik amikkel gyorsabban lehet eredményt elérni de semmi értelme ha csak rövid ideig tart hála az algoritmusoknak. Pl pár éve a html nyelv tovább fejlődött az 5-ös verzióra és ezt a google figyelembe veszi és az új technológiákat és előnyben részesíti őket.Linképítés 2019-ben:
Ez az a téma ami örökös vita tárgya a szakemberek körében. Pontosabban az, hogy fontos e és hogyan kell alkalmazni.Fontos?: Gondoljunk csak bele, hogy van egy weboldal, amit tegyük fel 200 szempont szerint rangsorol. Ezeket a szempontokat figyelembe véve és ha nem vesszük bele a linképítést akkor nagyon nehéz dolga lenne az algoritmusoknak. Tegyük fel hogy van 2 weboldal ami tökéletesen ugyan az csak más szövegezése van, a linkek figyelem kívül hagyásával nem lehetne rangsorolni az oldalakat.
Hogyan kellene csinálni?: Erre a kérdésre a választ senki sem tudja megmondani. Van ahol az első oldalakra mutató linkek teljesen katalógus linkek, de van, hogy csak természetes linkek mutatnak az oldalakra. Az egyik szegmensnél alkalmazható a katalógus linképítés a másiknál nem a harmadiknál pedig vegyesen. Sajnos ezeket csak tapasztalat útján lehet elsajátítani, hogy melyik a jó módszer.
Mi is az a természetes link?: 2019-ben már szinte semmi sem számít természetesnek. Míg régen ezt úgy definiálták, hogy a természetes link az olyan amit egy idegen ember kitesz más weboldalra ráhatás nélkül. Magyarul: látok egy számomra jó weboldalt és én arról elkezdek beszélni fórumokon, blogokba, szociális oldalakon és megosztom a linkjét (ha van saját weboldalam akkor ott is). Ugyan a mai világban ki csinál ilyet? Senki.
Pr cikk építés: Nagy divatja volt / van már 1 évtizede ennek a technikának. Ennek a lényege egy másik weboldalon egy külön oldalon egy oldalnyi tartalom és egy ránk mutató link. A kérdés csupán az, hogy mennyire értékes és mennyire hathat természetesnek, egy vízvezeték szerelő oldalon, egy rúzsról szóló cikk egy linkkel?
Az elemzéssel / lépésekkel / lnképítéssel kapcsolatban még oldalakat lehetne írni de mivel ez az oldal nem szakembereknek készült hanem a hétköznapi emberek tájékoztatására a keresőoptimalizálással kapcsolatban, ezért részletekben a továbbiakban nem bocsátkozom.
Laikusként, ha úgy érzi, hogy a segítségemre lenne szüksége nyugodtan keressen fel teljesen ingyenesen nyújtok tanácsot a weboldalával kapcsolatban.