Adwords kezelés: Mi is az az AdWords?

Adwords kezelés: Mi is az az AdWords?

adwords logo


Sokan feltették már ezt a kérdést ezért részletesen bemutatom ennek a hirdetési rendszernek a lényegét. Mint ahogy az előző mondatból kiderült ez egy online hirdetési rendszer amit a google kereső üzemeltet. A találati lista tetején az első 3 találat ebből a hirdetési rendszert használó emberek oldalai kerülnek ki. Erre a 3 helyre más nem kerülhet a találati lista így van kialakítva. A felső 3 helyet kivéve még az találati lista jobb oldalán és a lista alján lévő 3 oldal is ehhez a rendszerhez tartozik.

Míg a keresőoptimalizálásra várni kell hogy eredményt érjen el addig az AdWords azonnali megoldást nyújt az online megjelenésre. Az azonnali megjelenésnek viszont ára van, erről részletesebben a "Bevétel-Kiadás tévhitek?" menüpontban olvashat.

A rendszer működése eléggé bonyolult ahhoz hogy egy vállalkozó magától elkezdjen hirdetéseket készíteni benne. A keresőoptimalizálással ellentétben az AdWords-nek a használatáról a teljes dokumentáció megtalálható a honlapján illetve a súgóban. Akkor most felmerülhet a kérdés hogy "ha fent van hogy hogyan kell csinálni, akkor miért is lenne annyira bonyolult?". Erre a kérdésre a választ nem lehet 1-2 szóban megválaszolni ezért a következőiekben bemutatom a rendszer működését nagyvonalakban.

Kezdeti lépések: Adwords kezelés

  • Fiók létrehozása: Ahhoz hogy el lehessen kezdeni egy kampány (hirdetés) kialakítását google fiókra van szükség.
  • A kezdő beállítások: A legelső lépések között máris felmerülhet egy olyan probléma amit csak akkor lehet profi módon kiválasztani ha már van benne tapasztalatunk. A kampány neve után ki kell választani hogy milyen hálózaton fusson a hirdetés. Erre számos megoldást kínál az adwords rendszer. A legfontosabbak a keresési és a display hálózatok.

    Keresési hálózat:Ide csak a google találati lista tartozik a hírdetés címkével megfelölt oldalak.

    Dispaly hálózat: Számos oldalon látható hogy a weboldalak valamelyik részén reklámok találhatóak. Ezen a hálózaton való hirdetés azt teszi lehetővé hogy a megjelölt vagy véletlenszerű weboldalakon megjelenjen a hirdetés kép, animáció, videó formájában.

    Vannak még más lehetőségek is illetve ennek a kettőnek a kombinációi, ahhoz hogy el lehessen dönteni hogy melyik lenne a vállalkozásnak a legjobb azt csak egy komolyabb tapasztalattal bíró szakember tudná megmondani.

    Minden újonnan elkezdett és még ismeretlen területnek megvan a maga úgymond "tanuló pénze". Az adwords ennek a kifejezésnek tökéletesen eleget tesz. A rendszeren belül a beállítások és a lehetőségek száma temérdek. Az esetleges rossz beállítások vagy a túl magas licit érték megadása több 100ezer forintba kerülhetnek.

    Meg lehet még adni célzási területet, napi költségkeretet, max kattintási költséget, eszközöket stb. Ezekről részletesen a google hivatalos dokumentációjában olvashat.

  • Céloldal kiválasztása: Ez a művelet egy fontos lépés ahhoz hogy költséghatékony legyen a hirdetés és a látogatók tényleg oda érkezzenek ahova akarnak. Úgy mint a keresőoptimalizálásban az adwords-nek is vannak kritériumai a weboldallal és a hirdetéssel szemben. Mind a weboldal céloldalát és a kampányt folyamatosan optimalizálni kell. Van egy olyan úgynevezett minőségi mutató ami alapján az adwords eldönti hogy milyen minőségű a kulcsszó. Maximum 10 pontot lehet elérni és egyértelműen a legmagasabb pontszám után kell fizetni a legkevesebbet. A céloldal kiválasztásánál ügyelni kell arra hogy a látogató egyből arra az oldalra érkezzen amit éppen keres és nem kelljen az oldalon navigálnia a termék vagy szolgáltatás után.

  • Hirdetés szövegek megadása: A céloldal kiválasztása után a hirdetés szövegek megadása a 2. legfontosabb művelet, mivel a látogató ezeknek a szövegeknek az olvasása után dönti el hogy ellátogat e az oldalra vagy sem.
  • Bővítmények: Számos bővítmény található az Adwords rendszerében amiket beállítva több információt lehet megjeleníteni a találati listán.
  • CPC stratégia kialakítása: Minden kulcsszónak manuálisan és automatikusan is meg lehet adni egy olyan maximális kattintási költséget amit maximum fizet egy kattintás után a hirdető.
  • Automatizálás: Vannak olyan szabályok amiket alkalmazhat a rendszerben ezeket nevezzük automatizálásnak. Ezek a szabályok amiket kialakít a hirdető automatikusan futtatják illetve leállítják vagy emelik, csökkentik a költségeket vagy a kampányt. Számos lehetőség közül lehet választani. Ezek a szabályok nagyon hasznosak viszont a reagálási idejük eléggé elmarad egy manuálisan felügyelt kampány mellett.
  • Követések beállítása: Lehetőség van az AdWords rendszerét összekapcsolni a szintén a google-höz tartozó Analytics rendszerrel. Ennek hatására pontos képet lehet kapni a látogatók viselkedéséről.

    Számos lehetőség elemzésre és beállítás található még a rendszerben, ahhoz hogy elkezdjen egy alap kampányt a fentebb említett 8 pont szükséges. Ez a 8 pont nem fedi le a rendszernek még a 5%-át sem ezért érdemes utána olvasni a működésnek.


Mikor érdemes használni az AdWords hirdetési rendszert és milyen céget érdemes felbérelni?

Nem minden vállalkozónak érdemes ezt a rendszert használnia! Egy kezdő cég ami nem rég alapult annak nem igazán érdemes hosszabb távon ezt a szolgáltatást választania. Kezdetekben nagyobb pénzbeli ráfordításra van szükség a rendszer normális beállításához (természetesen ez szegmens függő). Egy nagyobb értékű termék esetén pl télikert, gyémánt gyűrű stb.. nem feltétlen az AdWords a legmegfelelőbb megoldás. Ahhoz hogy eldöntse egy vállalkozó vagy cég hogy mire van szüksége fontos a konkurencia tanulmányozása. Egy cég aki már pl 5 éve a piacon van az könnyebben tudja használni az AdWords rendszert mert már van kialakult vevőköre vagy megtakarított tőkéje. Amikor fel akar bérelni egy céget, hogy készítse el és felügyelje a kampányt, érdemes olyan céget keresni akiknek már nagy tapasztalatuk van kisebb és nagyobb kampányok kezelésében. A hátránya a nagyobb cégeknek az hogy nincs annyi idejük a szakembereknek a kampányokkal foglalkozni. A kisebb cégek ennek pont az ellenkezője, több idejük van egy kampányra de előfordulhat hogy nem a legprofibbak ezen a területen.

Ezeket az úgynevezett "lekattintásokat" az AdWords rendszere szűri folyamatosan és jóváírja az ilyen jellegű támadásokat. Sajnos saját tapasztalat hogy a rendszer eléggé lassan kezeli ezért akár órák is eltelhetnek míg a hirdetés újra látható lesz ha ilyen támadás éri a hirdetést.

Támadások az Adwords-ben:

Amit sok helyen nem említenek meg az pedig a konkurencia vagy magánemberek "támadásai". A rendszerben kattintások után kell csak fizetni. Meg kell adni egy minden napra vonatkozó költségkeretet amit nem léphet túl a rendszer csak maximum 10%-ban. Ennek a beállításnak a túl nagy napi költségkeret beállítása miatt nagy összeget lehet veszíteni ha egy rosszakaró elkezd kattintgatni a hirdetésre hogy elfogyassza a napi költségkeretet hogy esetlegesen az ő hirdetése kerüljön előre. Mint kiderülhetett ha elfogy a napi költségkeret akkor a hirdetés csak a következő nap éjfélt követően fog megjelenni.

Adwords, gyakori kérdések és válaszok:

  • Mi az az Adwords?
    A google keresőjének a hirdetési rendszere ahol kattintás alapon kell fizetni. A keresőoptimalizálás-hoz képest sokkal drágább.

  • Mi kell ahhoz, hogy legyen egy Adwords kampányom?
    Ehhez csak egy weboldal kell illetve egy google fiók. A beállítások után ami az elején kb 4-5 óra már indulhat is a hirdetés.

  • Ki ellenőrzi a kampányomat?
    A google minden hirdet szöveget egyesével ellenőriz ami 24 órán belül jóváhagy de a tapasztalat alapján ez az idő csupán 1-2 óra.

  • Én magam is meg tudom csinálni?
    Igen. Miután elolvastuk a szükséges információkat akkor önmagunk is képesek vagyunk megcsinálni. Fontos, hogy napi szinten több órát kell vele foglalkozni és tapasztalat híján akár több 100 ezer forintot is eltapsolhatunk tudatunkon kívül.

  • Mennyibe kerül egy kampány?
    Ezt így nem lehet megmondani. Licit alapon működik a rendszer így 1 szó 1 kattintás után kerülhet 10 ft-ba vagy 500-ba is.

  • Vannak Adwords kampányt készítő cégek?
    Természetesen. Van egy havi költsége a kezelésnek illetve az az összeg amivel megy az Adwords kampány.
google algoritmus